Esther Fourez wint ontwerpwedstrijd van Air Belgium en mag toekomstige bemanning kleden

Winnares werkt mee aan de confectie van de uniformen onder de vleugels van Maison Natan.

Mont-Saint-Guibert, 16 maart 2017 - Air Belgium, de nieuwe luchtvaartmaatschappij die vanaf deze zomer directe vluchten tussen België en Azië zal aanbieden, heeft de winnaar van zijn ‘Spread your wings’ wedstijd bekendgemaakt om de toekomstige bemanning te kleden. Dat gebeurde op een prijsuitreiking bij Maison Natan. De creatie van de 27-jarige Esther Fourez (Doornik) kwam als sterkste ontwerp uit de bus. Ze behaalde haar bachelordiploma in Stylisme & Modernisme aan Haute Ecole Francisco Ferrer (Brussel) en haalde het voor Elke Baert (Merelbeke) en Julie Allar (Schaarbeek), die als tweede en derde uit de bus kwamen.

Uit meer dan honderd inschrijvingen overtuigde Esther Fourez de jury met haar ijzersterke dossier. Boven op 10.000 euro krijgt zij ook nog eens de unieke kans om samen te werken met Edouard Vermeulen, de Belgische ontwerper van Maison Natan én peter van de wedstrijd. Samen zullen ze het concept verder uitwerken tot een Air Belgium-uniform.

Esther volgt momenteel nog een opleiding aan Académie des Beaux-Arts in Doornik en kan niet geloven dat ze gewonnen heeft: "Dit is een grote kans die ik als jonge designer krijg én een ideale uitdaging om nieuwe zaken te leren. Ik sta te popelen om België te promoten en samen te werken met het team van Maison Natan en Air Belgium."

Voor de jury was het absoluut geen makkelijke beslissing, maar het besluit was wel unaniem. Edouard Vermeulen: "We werden verleid door het moderne en vrouwelijke karakter van de ontwerpen, maar ook door de kwaliteit, de duidelijkheid en het professionalisme van het ingediende dossier. Ik kijk ernaar uit om nu samen met Esther aan de slag te gaan en samen tot de uiteindelijke uniformen te komen." Ook vindt hij dat de lancering van een nieuwe luchtvaartmaatschappij zoals Air Belgium het ondernemerschap én het potentieel van ons land onderstreept. "Het doet me veel plezier dat we er op deze manier mee onze schouders konden onderzetten."

Bij Air Belgium zijn ze onder de indruk van het ontwerp van Esther Fourez. “Onze hostessen en stewards zullen het imago van Air Belgium uitdragen en zijn voor ons de beste ambassadeurs naar onze reizigers”, zegt Kurt Abeloos, Head of Cabin Crew & Inflight Product bij Air Belgium. “Het ontwerp weerspiegelt de waarden van Air Belgium: Belgisch, trots, modern, dienstbaar, eenvoudig en stijlvol. Ook zijn we blij dat we via deze wedstrijd jonge, talentvolle Belgische ontwerpers een platform konden geven om praktische ervaring op te doen in de sector. De begeleiding door Edouard Vermeulen zal voor haar een inspirerend leerproces zijn.”

De jury van de wedstrijd bestond uit Niky Terzakis (CEO van Air Belgium), Kurt Abeloos (Head of Cabin Crew & Inflight Product bij Air Belgium), Edouard Vermeulen (oprichter van Maison Natan) en Pieterjan Van Biesen (commercieel directeur van Maison Natan) en Elke Timmerman (Fashion Coordinator bij MAD Brussels).

Over airbelgium

Air Belgium is een Belgische luchtvaartmaatschappij voor langeafstandsvluchten die vanaf de tweede helft van 2017 directe vluchten tussen België en Azië zal aanbieden. Air Belgium zal beschikken over een beginkapitaal van 20 miljoen euro, verdeeld over Belgische en Europese meerderheids- en Aziatische minderheidsaandeelhouders. De hoofdzetel van het bedrijf ligt in Mont-Saint-Guibert (Waals-Brabant).